maandag 2 april 2012

Bibliotheekkamp

Terug van het Library Camp zie ik de eerste verslagen verschijnen. De focus meer op de organisatie van dit schijnbaar ongeorganiseerde gebeuren, dan op de inhoud. Zo ook in de reportage van This Week in Libraries, waarin ik ook even mag optreden.


TWIL #66: LibCampNL 2012 unconference from Jaap van de Geer on Vimeo.

Wat ik improviserend in aarzelend Engels probeer uit te drukken, vat wel samen wat ik eraan over hou. Spectaculair is het niet: het beroep evolueert. De focus komt steeds meer op de gebruiker te liggen. Informatieprofessionals moeten weten om te gaan met mensen, dat vooral en in de eerste plaats. Maar de kern van het beroep blijft toch: toegang bieden tot informatie. Weten dus, hoe je moet zoeken, waar je kan vinden. Het belang van die vaardigheden mogen we niet onderschatten.

Het is niet alles wat ik mee naar huis neem. Een voornemen om samen met de Nederlandse collega's rond ACTA te werken is allicht het meest concrete resultaat. Contacten hou je ook altijd wel over aan een evenement zoals dit. Bijzonder prettig was het overigens om een aantal virtuele kennissen ook in levende lijve te ontmoeten.

Maar als ik het allemaal optel, is het aan het einde van de rit toch vooral de emotie die het event geslaagd maakte. Niet dat we mekaar huilend in de armen vielen, 's avonds bij het afscheid. (Dat zou overigens niet passen bij mijn imago van gereserveerde Vlaming). Wel straalde deze onconferentie een ongelooflijk positieve sfeer uit.  Al die professionals die in hun vrije tijd nog eens komen discussiĆ«ren over de toekomst van hun vak, die misschien niet weten waar het naartoe gaat, maar er op zijn minst mee bezig zijn. Ze weten wat de uitdagingen zijn waar ze voorstaan. Ze zitten niet bij de pakken neer, maar zoeken naar oplossingen, naar antwoorden.

En dus loop je 's avonds goed geluimd langs de Amsterdamse grachten richting station.

Een dikke pluim dus voor de organisatoren. Want hoewel deze conferentie absoluut geen conferentie was, is er aan de voorbereiding en inmiddels ook de nazorg, toch veel zorg besteed.