maandag 26 september 2011

QR-codes - vervolg


Een tijdje geleden blogde ik over de QR-codes in het MAS. Ik zag toen een aantal drempels voor een goed gebruik van de codes. Via de nodige omwegen reageerde het MAS op mijn bericht. Een reactie plaatsen op deze blog is blijkbaar niet evident. Ooit maak ik nog wel eens tijd om uit te zoeken waar het probleem juist zit, maar ondertussen plaats ik hier met genoegen het uitgebreide antwoord van het MAS:


Dag allemaal,

Zoals eerder al beloofd via Twitter, een reactie op al het bovenstaande over het gebruik van QR codes in het MAS. Eerst een woordje over de keuze die het MAS maakte voor QRS. We beschouwen ze zeker niet als een soort van ‘gimmick’ of ‘leuke extraatjes’, maar als een zeer functioneel medium. Zoals jullie waarschijnlijk wel al gezien hebben, zijn de teksten in het MAS alleen in het Nederlands. Dat is een bewuste keuze en wel eentje waar QRs om de hoek komen kijken. Het is immers het idee om anderstalige bezoekers alle teksten aan te bieden in vier andere talen (Engels, Frans, Duits en Spaans) via de MASgids die ze kunnen aanschaffen, maar ook via deze QRS. Dat kan op dit moment al via hun eigen smartphone en daar maakten de vele toeristen in de afgelopen maanden ook dankbaar gebruik van. Binnenkort zullen we ook iPods aanbieden aan anderstalige bezoekers die geen eigen smartphone hebben. Het systeem hiervoor wordt op dit moment op punt gesteld. Binnen dit systeem gaat ook een link naar social media mogelijk zijn.

Verder zijn wij in het MAS in ieder geval heel erg enthousiast over de vele mogelijkheden die QRs (en andere social media, zie bijvoorbeeld http://mashable.com/2011/08/11/museums-digital/) bieden. Wij plannen in de toekomst om de QRS veel uitgebreider te gebruiken, met name via gepersonaliseerde ervaringen, maar voor we deze verdere stap nemen, willen we ons vooral concentreren op het optimaliseren van alle publieksaspecten van het MAS.

Dat gezegd zijnde, willen we ook kort even antwoorden op de bovenvermelde drempels, en dit ‘drempel voor drempel’.

Drempel 1: (on)bekendheid van QR

De opgang en bekendheid van QR-codes is volop bezig. Vooral bij de jeugd is dit bekend en steeds populairder. Je vindt QR nu ook veel vaker in winkels, beurzen, magazines, reclames, festivals, noem maar op. Het is een trend in opkomst die veel mogelijkheden biedt. In het MAS leert de bezoeker kennis maken met QRs via een instructiefilmpje in de inkomhal, en verder zijn de erfgoedbewakers in elke zaal altijd meer dan bereid om een handje te helpen.

Drempel 2: verplichte registratie

Registratie is slechts éénmalig en juridisch verplicht. In België moet je als huurder/eigenaar van de internetlijn moet je kunnen aantonen wie toegang heeft, zeker als overheidsinstelling (het MAS is een stadsmuseum). Kan je dit niet dan ben je zelf verantwoordelijk bij eventueel misbruik. Maar wij vinden natuurlijk ook dat het handig zou zijn als die registratie er niet was. We bekijken op dit moment alle andere mogelijkheden.

Drempel 3: Page not found

Dit was inderdaad een probleem, met name bij QRs in multimedia. Deze QRs zijn er ondertussen uitgehaald. We checken verder QR per QR of er nog ergens problemen zijn.

Drempel 4: onvoldoende licht

Het MAS is zich hier zeker van bewust. We hebben twee weken geleden op diverse plekken de belichting al bijgesteld, in het kader van de leesbaarheid van de QRs. Op sommige plekken moeten we echter erg voorzichtig zijn met de belichting, omdat er kwetsbare objecten liggen/staan en die mogen maar een bepaalde hoeveelheid ‘lux’ verdragen. Dit is met name het geval voor kostbare documenten die om dezelfde reden in lades liggen en niet zomaar ‘open en bloot’ in of op een vitrine. We zoeken dus nog naar een goed evenwicht tussen genoeg en niet te veel licht.

Drempel 5: QR hoe fotograferen

Het instructiefilmpje in de hal op het gelijkvloers is ondertussen aangepast en wat trager opnieuw opgenomen. De MAS-medewerkers aan de balie, in de hal en op de verdiepingen weten ook heel goed hoe de QRs gescand moeten worden en zijn altijd bereid een handje te helpen.

Drempel 6: tijd nodig om te scannen

Indien je alle informatie die je binnen krijgt via het scannen van je QR wilt lezen, ga je inderdaad wat tijd nodig hebben. Zoals reeds aangegeven, zijn de QRs met name bedoeld voor anderstalige bezoekers, en die kiezen bewust voor het gebruik van een iPhone of iPod om alle informatie te krijgen. Maar dat is een keuze die je maakt, net zoals je als bezoeker in andere musea kunt kiezen voor extra informatiebladen of audioguides. Je leest precies wat je wilt (en niet wilt) op je smartphone.


We hopen dat deze uitgebreide lap tekst alvast een antwoord biedt op de vragen die jullie stelden, en we garanderen dat we ons zeker bewust zijn van alle problemen rond de QRs, maar dat we tegelijkertijd ook denken dat het een erg waardevol systeem is dat we in de toekomst nog veel meer willen benutten om de bezoeker nog meer bij het MAS te betrekken.