woensdag 31 augustus 2011

Bloggen en inloggen

Nu nog een blog starten is eigenlijk tonen dat je niet meebent. Dat lees ik tussen de regels toch bij Commissaresse. Wie blogt er nog? Mensen die begonnen in een tijd dat het nog hip was. De jonge garde tumblrt misschien, maar facebookt vooral en twittert, googleplust ...

Meredith Farkas - ook niet onmiddellijk de nieuwste generatie - schreef onlangs een blogpost die duidelijk maakt waarom bloggen in de sociale-mediastorm zinvol blijft. In essentie:
"As someone looking to build or maintain a coherent presence online, I think there is still value to carving out one’s own space on the Web, rather than just contributing ephemeral insights through microblogging."
Wat cru vertaald: wil je nog iets kunnen terugvinden van wat je ooit gezegd hebt, zet het dan in blog in plaats van op Twitter of Facebook.

Maar het ene kan niet zonder het andere, zoals de gangbare praktijken en de blogstatistieken bewijzen. Bloggen heeft maar zin als je erover twittert, facebookt enzovoort. Dat het werkt, bewijst de bevreemdende reactie van de redactie van Duitslandweb op een blogbericht over Berlijn dat ik eerder plaatste. Flink, denk ik dan, dat een universitair onderzoeksinstituut het web afspeurt naar berichten om op te reageren.

Flink ook van het MAS, dat toch wel wat moeite deed om me te contacteren. Het Museum aan de Stroom pikte een twitterberichtje op over mijn blogpost over QR-codes. Een reactie plaatsen op deze blog, lukte niet, dus vonden ze me op Facebook en contacteerden me zo. Inloggen op de website van het MAS kan blijkbaar via OpenID, meldde het museum. Dat was me ter plaatse blijkbaar ontgaan en hoe ik het van thuis uit moet testen, is me niet zo duidelijk. Dat hou ik dus voor een volgende bezoek.

OpenID werkt inderdaad eenvoudig, zeker als je een Blogger-account hebt. Toch vraag ik mij af hoeveel mensen vertrouwd zijn met het systeem.Ik zocht immers ook even uit waarom het MAS geen reactie kon plaatsen. Ik had mijn blog zo ingesteld dat alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren. En weet dat Blogger meldt dat dit ook ... OpenID omvat. Zo eenvoudig is het blijkbaar toch niet.